Prijedlozi za izmjene zakona o socijalnoj skrbi i nacrta zakona o inkluzivnom dodatku za osobe koje koriste uslugu organiziranog stanovanja
Prijedlozi u odnosu na redefiniranje socijalne usluge organiziranog stanovanja
Prema Zakonu o socijalnoj skrbi usluga organiziranog stanovanja je usluga kojom se osobama s invaliditetom osigurava stanovanje uz stalnu ili povremenu stručnu pomoć i podršku, sukladno potrebama osobe iz čega je evidentno da je podrška ključni element za ostvarenje neovisnog življenja. Ona bi trebala biti temeljna socijalna usluga – javno financirana, univerzalno dostupna i određena na temelju potrebe.
Organizirano stanovanje je loš naziv koji stavlja naglasak na stanovanje. U ovoj usluzi naglasak treba biti na sveobuhvatnoj podršci za neovisan život u zajednici, a ne isključivo na podršci u stanovanju. Zakon o socijalnoj skrbi i postojeći pravilnici izjednačavaju uslugu organiziranog stanovanja i smještaja i to treba promijeniti.
Usluga sveobuhvatne podrške za život u zajednici bi trebala biti dostupna svim odraslim osobama s invaliditetom koje žele živjeti izvan obitelji ili iz objektivnih razloga ne mogu živjeti u svojoj obitelji.
S tim u vezi predlažemo:
- Promijeniti naziv usluge organiziranog stanovanja, kako bi naziv bio usklađen sa prirodom ove usluge kao sveobuhvatne usluge podrške za neovisan život u zajednici
- Razdvojiti uslugu podrške koja se pruža, a koja obuhvaća osobnu asistenciju i stručni rad, od stambenog zbrinjavanja i zadovoljavanja životnih potreba,
- Definiranje usluge podrške za neovisni život u zajednici kao temeljne socijalne usluge koja će biti javno financirana i besplatna za korisnike usluge.
Prijedlozi u odnosu na sudjelovanje korisnika u plaćanju cijene usluge
Prema sadašnjim odredbama Zakona o socijalnoj skrbi osoba koja koristi uslugu organiziranog stanovanja dužna je u plaćanju cijene usluge sudjelovati svim svojim prihodima i imovinom koja ne služi njemu ili članovima njegova kućanstva za podmirenje osnovnih životnih potreba.
Citirani Zakon ima diskriminirajuće učinke za osobe koje koriste opisanu uslugu:
- Sudjelovanje osobe u plaćanju cijene usluge svim svojim sredstvima predstavlja diskriminaciju u području rada i prava iz socijalne skrbi te joj otežava mogućnost izlaska iz sustava. Ovakva situacija djeluje demotivirajuće i odvraća osobe od traženja posla te je potrebna hitna promjena trenutnog Zakona koja će omogućiti zadržavanje dijela plaće osobama koje koriste uslugu organiziranog stanovanja i ujedno rade putem ugovora o radu,
- Utvrđena je nejednakost iznosa kojim je osoba koja koristi uslugu organiziranog stanovanja dužna sudjelovati u plaćanju cijene usluge kod nedržavnih i državnih pružatelja usluge. Kako cijene državnih pružatelja usluge nisu definirane jedini način da se ovaj oblik nejednakosti iskorijeni je da se sudjelovanje korisnika u cijeni usluge podrške regulira na jednak način kako je regulirano sudjelovanje korisnika u cijeni usluge osobne asistencije.
Na osiguravanje usluge podrške osobama koje koriste uslugu organiziranog stanovanja ne bi trebao utjecati niti imovinski status osobe, niti prihodi koji proizlaze iz radnog odnosa ili obiteljske mirovine, niti pravo na osobnu invalidninu i/ili inkluzivni dodatak. Podrška je osobi nužna jer predstavlja most za ostvarenje životnih potreba.
U odnosu na trošak stambenog zbrinjavanja i životne troškove smatramo da u tim troškovima osoba treba sudjelovati svojim sredstvima, ali ne u cijelosti.
S tim u vezi predlažemo:
- Osoba koja koristi uslugu organiziranog stanovanja sudjeluje s iznosom od 30% svoje plaće u plaćanju svojih životnih troškova i troška stambenog zbrinjavanja.
- Osoba koja koristi uslugu organiziranog stanovanja u trošku podrške koju primaju sudjeluju ukoliko imaju prihode više od prosječne neto plaće u prethodnoj godini
Ostvarivanje prava na inkluzivni dodatak
Prijedlog nacrta Zakona o inkluzivnom dodatku u okviru Članka 10. navodi kako pravo na inkluzivni dodatak ne ostvaruju osobe koje koriste uslugu organiziranog stanovanja ili smještaja.
Inkluzivni dodatak nije socijalna pomoć, već novčana naknada namijenjena osobi s invaliditetom u svrhu prevladavanja različitih prepreka koje mogu sprječavati njezino puno i učinkovito sudjelovanje u društvu na ravnopravnoj osnovi s drugima.
Iako je u Zakonu o socijalnoj skrbi usluga organiziranog stanovanja definirana kao socijalna usluga kojom se osobama osigurava stanovanje u stambenoj jedinici uz stalnu ili povremenu stručnu i drugu pomoć i potporu u osiguravanju osnovnih životnih potreba te socijalnih, radnih, kulturnih, obrazovnih, rekreacijskih i drugih potreba radi uspostavljanja i održavanja njihovih socijalnih uloga, izjednačavanja njihovih mogućnosti, poboljšanja kvalitete života, poticanja aktivnog i samostalnog življenja te socijalnog uključivanja, ovisno o potrebama korisnika, u realnosti niti maksimalni iznos unutar intervala cijena usluge organiziranog stanovanja ne osigurava individualni pristup sadržaju slobodnog vremena, kulturnim, sportskim i drugim aktivnostima, niti obuhvaća potrebe osobe koja koristi tu uslugu.
S tim u vezi predlažemo:
- Inkluzivni dodatak u punom iznosu trebaju ostvariti osobe koje koriste uslugu organiziranog stanovanja, umjesto da ostvaruju pravo na naknadu za osobne potrebe koja je namijenjena korisnicima usluge smještaja.
- Osigurati da je inkluzivni dodatak u usluzi organiziranog stanovanja vidljivo pravo osobe, a ne dio cijene usluge.